fredag 20 september 2013

LEKSAND-MODO

I torsdags var jag och hälsade på min vän Thomas Jonsson. Han guidade runt mig i sin hemstad, Falun. Vi började med ett besök på Lungnets skidstadion, där han tvingade upp mig i den omtalade mördarbacken. Efter den strapatsen förstår man hur vältränade skidåkarna måste vara, för att klara av detta kraftprov. Efter uthållighets provet smakade det bra med den utmärkta lunchen vid Karl Larsson gården i Sundborn.Innan det var dags för dagens stora begivenhet Leksand- MODO, hann vi med ett interessant besök på Falu koppargruva.

Supporterskarorna började anlända en timme innan nedsläpp. Gammal som ung var klädda i Leksands matchtröja. När det var dags för matchstart fick Thomas och jag en skön speleman och hängiven supporter som bänkgranne, Kalle Moreus. Halva förnöjelsen var att studera Kalles minspel och kroppsspråk under matchens gång. Han hade den omtalade Leksandskepsenern som huvudbonad.

Man såg direkt att segern i Örebro, trots dåligt spel, hade stärkt Leksands självförtroende. De dominerade matchen fullständigt, men ett fantastiskt målvaktsspel av Linus Ullmark, gjorde att matchen såg ut att sluta 0-0. Men som det oftast är när man inte får hål på motståndarna, kommer ett baklängesmål. Helt plötsligt leder MODO med 2-0, i tredje perioden. Kalle lämnar sin stol och tycker att hela världen är emot Leksand. Klacken fortsätter att stötta sitt lag och lyfter Leksand till en rättvis kvittering. När de sedan vinner på straffar dyker plötsligt Kalle upp med armarna i vädret. Tror att han nästan växte till 1.60.

Leksand börjar växa i SHL kostymen, stor skillnad mot de två inledande matcherna. Bättre närkampsspel, fler som ville ha pucken och lite nyanser till ett bättre försvarsspel, men den riktiga tryggheten i egen zon saknas fortfarande. Den lille Gotlänningen Mattias Nilsson var en positiv överraskning, vilken klokhet och passningssäkerhet.

MODO var ostrukturerat och åkte mest omkring utan någon tanke. Jag hade bestämt att specialstudera den lovande backen Robert Hägg. Hur kan man uppträda så nonchalant? Inte full satsning i närkampsspelet, slarviga passningar och ett kroppsspråk som att han var för bra för  SHL. Att han överhuvudtaget fick istid i sista perioden är en gåta. Om ingen tar pojken i örat, kommer karriären inte bli som han tänkt sig. MODO får nog tacka Linus Ullmark för de poäng de har skrapat ihop hittills.
Jag varnade för Örebro efter premiären, men att de skulle slå svenska mästarna kunde jag inte drömma om. Det är bara att lyfta på hatten.

I morgon skall jag vara på plats och se FBK- Leksand. Det gäller att göra fler bra matcher på raken innan man kan kalla sig ett SHL lag. Bra värdemätare för Leksand.

Tack Thomas för ett utmärkt värdskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar