fredag 14 februari 2014

OS-HOCKEY

Det var mycket diskussioner om damkronorna skulle få åka till OS. Efter att sett matchen mot Ryssland kan jag förstå SOK:s tveksamheter. Utan ett fantastiskt målvaktsspel hade matchen varit slut efter en period, det var spel mot ett mål. Laget har fått bästa förberedelser med läger och matchning i Canada, bekostat av SOK. Man har till och med förstärkt ledarsidan med hockey gurun Leif Bork. För att komma med i truppen var man tvungen att ha en bra fysisk status. Fysiken är viktig för en hockeyspelare, men hade det inte varit bättre att lära spelarna att slå en passning på bladet och lite tekniska färdigheter. Det känns som damkronorna har tagit ett steg bakåt de sista åren. Trots att den internationella konkurrensen inte är mördande(jfr bandy), blir det svårt att få medaljer i kommande mästerskap. USA och Canada är fruktansvärt överlägsna.

I dag kom ett mycket tråkigt besked, våran ledare"Zäta" var tvungen att lämna in. Hans svåra ryggsmärtor stoppar honom från vidare spel. Som tur är har Sverige många skickliga centrar i truppen. Jag tänker på Steen, "Bäckis", Berglund, Kryger och Johansson kan också spela på den positionen. Vad jag kan förstå väljer man att flytta upp Berglund på "Zätas" position. Johansson tar den center position som blir över. Jag hade hellre sett att Steen fått en mer centralroll, han påminner om " Zäta"klarar av både det offensiva och defensiva jobbet. Johansson gör sig bättre som ytterforward. Sverige har bra bredd i truppen och kommer att klara av Schweiz i dag.

Hittills är ishockeyturneringen befriad från överraskningar, de mindre nationerna har stretat emot men aldrig riktigt kunnat hota de stora. Svårt att bedöma favoriternas status efter den inledande omgången, de har helt enkelt inte satts på prov.

Snart är det dags för den sjätte medaljen, då herrarna kör 15 km klassiskt. Hela Skultuna hoppas på nya framgångar för bragd killen.






4 kommentarer:

  1. Damkronorna kan ju ta medalj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du tittar på Sverige mot USA förstår du vad jag menar.

      Radera
  2. Jo jag såg, men faktum kvarstår att vi kan ta medalj..
    Tycker du bara USA och Canada ska vara med på OS i hockey för damer?
    Inga andra kan ju vinna.
    Finns väl många andra olympier från Sverige som har mindre chans på medalj än damlandslaget i hockey.
    Ska de inte heller få vara med?
    Vad avgör om man ska få vara med eller inte?
    OBS jag är ingen älskare av damhockey, jag konstaterar bara faktum och jag hoppas de får brons.

    SvaraRadera
  3. Jag missunnar inte damkronorna ett brons. Jag undrar bara vad som har hänt med utvecklingen de sista 10 åren? Man kan också diskutera om damishockey skall vara en OS gren. Då kan bandy också vara aktuellt.

    SvaraRadera