fredag 8 december 2017

SERIEFINAL OCH JUNIORHOCKEY

Efter ett uppehåll i SHL, den fantastiska CHL spelades i veckan, var man riktigt sugen på match. Dessutom var det en match mellan de för tillfället två bästa lagen, därför var jag mycket förväntansfull. Det var upplagt för kamp om varje decimeter där det skulle krävas skickliga spelare för att skapa målchanser.
Det blev definitivt inte det spelet, såg mer ut som en juniormatch där alla jagade pucken och motståndaren kunde med en enkel passning passera minst två motståndare. I anfallszon kunde motståndarna stå lugnt i slottet och skjuta. Efter en bedrövlig första period trodde nog de flesta att lagen skulle tajta till spelet, men det blev ingen förändring. Växjö får enkelt 3-0 och nu tror man att matchen är slut. Innan andra perioden är över står det 3-3

Jag är förvånad att de två bästa lagen kan uppträda så oorganiserat, där spelare åker omkring utan tanke och ansvar. Jag förstår att det är mycket matcher och ibland finns inte koncentrationen, men det här var en seriefinal. Nu tänker någon att jag är gammalmodig och vill inte se offensivt spel. Jag älskar spelare som kan dribbla och slå fina passningar, men det innebär inte att man får vara befriad från taktiskt kunnande och disciplin. Jag förstår också att spelarna i SHL inte kan ha betyg 5 i alla moment, då skulle de spela i en annan liga, men lite större krav måste man kunna ställa på professionella spelare.

En spelare har pucken 7-15 sekunder per match, då måste man ha en liten susning om vad som är viktigt de andra 12-15 minutrarna. Många tycker säkert att det var en fantastisk match 9 mål och målchanser varannat byte. För att bli framgångsrik måste man vara bra både offensivt och defensivt.Det känns som spelarna har fria roller och åker lite som de vill. Den här matchen var ingen tillfällighet, så här ser det ut i de flesta matcher.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar