onsdag 12 november 2014

VARFÖR SKALL ALLA TALANGER SAMLAS I STORKLUBBAR

Det var en intressant artikel i Expressen där man visade att våra landslagsspelare i fotboll kommer från mindre klubbar i vårat avlånga land. Det är ingen större skillnad i ishockey. Som alltid finns det undantag.

I båda sporterna försöker elitlagen dammsuga Sverige på talanger. Det blir starka juniorlag där få spelare tar det sista steget och etablerar sig i elitlagen. Alltför många försvinner på vägen på grund av den hårda konkurrensen. De som stannar kvar i moderklubbarna har större chans att spela i À- laget, visserligen på en lägre nivå. Det blir en naturlig utveckling och spelaren blir inte en i mängden bland alla talanger. I hemmiljön har talangen möjlighet att vara en av de ledande spelarna och utvecklas i lugn och ro.

Spelar man som junior i À- laget i någon division under eliten finns det ingen anledning att försvinna till någon elit förening och spela i juniorlaget eller sitta på bänken. Det är naturligtvis häftigt att tillhöra eliten, men det viktigaste är utvecklingen. Många unga spelare har för dåliga rådgivare. Blir man tillräckligt bra kommer chansen, det kan aldrig bli för sent däremot för tidigt.

Tålamod bland spelare, föräldrar och rådgivare är inget begrepp som existerar i dagens lagbollsporter. Helst skall man vara klar för NHL eller Premier League  som 18 åring.

DET ÄR PRECIS SOM I SKOLAN MAN KAN INTE GÅ FRÅN GRUNDSKOLAN TILL UNIVERSITETET

Det är inte nödvändigt att flytta runt i Sverige för att lyckas, det finns det många exempel på. Ta det lugnt och tänk till. När jag tränade MODO var deras juniorverksamhet på en mycket hög nivå, det kom spelare från hela Sverige för att visa upp sig. De som lyckades bäst var de som kom från Ö- vik eller närområdet. En del flyttade hem innan utbildningen var klar och övriga fick börja om i en lägre serie.

2 kommentarer:

  1. Det är mycket möjligt att du har rätt i det du skriver, men är det också inte viktigt att från relativt tidig ålder (14-16 år) träna rätt? Om det är så, så kan man ju fundera på om det finns tillräckligt många bra ungdomstränare ute i landet för att ta hand om talangerna på rätt sätt i alla småklubbar.
    Som det nu är, så verkar det som att de riktigt bra ungdomssatsningarna sker i de större klubbarna, som också drar till sig duktiga tränare (Skellefteå och Frölunda som exempel).
    Men visst, utveckling är en kombination av många saker. Träning, matchning, uppbyggande av självförtroende etc (sånt här vet du nog mycket bättre än jag), och sett ur det perspektivet så finns det säkert fördelar med att stanna kvar i "hemmiljön". Men räcker dessa fördelar?

    Jag var en gång i tiden lovande i fotboll, gjorde tidig debut i dåvarande division 2 (näst högsta serien) men insåg att jag var otroligt långt efter många i min ålder vad gällde taktiskt kunnande, spelförståelse och rätt träning. Och det mycket beroende på att jag stannat kvar i min moderklubb för länge, det fanns ingen där som kunde ge ungdomarna de verktygen. Jag levde på snabbhet och ett mycket bra skott, men avsaknaden av allt annat gjorde att jag stannade i utvecklingen. Jag känner så här i efterhand, att hade jag tidigt fått komma till en större klubb med bra tränare, så kanske min utveckling blivit annorlunda.

    /MN

    SvaraRadera
  2. Det skall finnas ett samarbete i regionen där elit klubben, med sina resurser, kommer och hjälper ungdomarna med sin utveckling och även ger tränarna i de mindre klubbarna goda råd.

    SvaraRadera